Wat heeft een skischoen met een cabrio te maken?

Wat heeft een cabrio met een skischoen te maken?

Waarom een klassiek skischoen ontwerp nog immer populair is! 

Raichle Flexon 5 

Rachle Flexon 5

Het is 1980 als de Zwitserse firma Raichle de Flexon skischoen op de markt brengt. De skischoen is een instant succes bij freestylers maar ook bij ski racers. Het is nou niet zo dat Raichle een visionaire blik had om deze skischoen te ontwerpen. Een beroemde skischoen ontwerper (over hem zo meer) had dit wel maar Raichle had begin jaren tachtig geen antwoord op de steeds populairder wordende achter-instapper van voornamelijk Salomon en besloot dat er iets moest gebeuren.
Het besluit om de Flexon te gaan maken is een historische beslissing gebleken. Sterker nog, de skischoen wordt nog steeds gemaakt, zij het nu door K2 maar toch.

Sven Coomer een legendarische skischoen ontwerper

De in Australië geboren Sven Coomer is een van de meest invloedrijke skischoen ontwerpers van het kunststof skischoen tijdperk.

Sven werkte negen jaar bij Nordica en ontwierp daarna skischoenen voor andere merken, waaronder dus Raichle (nu K2), Koflach (nu Atomic) en San Marco-Munari (nu HEAD). Leesten die hij heeft gemaakt, hebben nog steeds invloed op de ontwerpen van skischoenen zoals de Atomic Redster en Nordica Dobermann. Al die tijd heeft zijn onderzoekswerk en innovaties bijgedragen aan zijn succes op het gebied van de moderne skischoen. Zo is Sven Coomer o.a. uitvinder van de klittenband ‘strap’ en heeft zo veel scheenbeenklachten helpen voorkomen.
Sven is ook oprichter/ eigenaar van ZipFit. Een binnenschoen die revolutionair is in pasvorm en ontwerp.

De cabrio skischoen is geboren

Van Nordica naar Raichle Flexon

In 1978 ontwerpt Sven Coomer de Nordica Comp 3 gebaseerd op de Nordica Meteor. Hier zijn al de eerste contouren te zien van de Flexon. Als Al Gross de karakteristieke flexibele geribbelde tong ontwerpt, is de Raichle Flexon skischoen een feit. De Raichle Flexon is een zogenaamde ‘3 piece shell’ skischoen. Hij bestaat namelijk uit de schaal, de schacht en de tong. Later wordt dit type skischoen door Dalbello een (daar is ie): Cabrio Design skischoen genoemd. Omdat de tong helemaal terug geklapt kan worden wat gelijkenis vertoont met een cabriolet.
Hoewel Sven Coomer niet de uitvinder is van de cabrio skischoen – dat wordt toegeschreven aan Mel Dalebout van Daleboot – geldt Sven wel als de uitvinder van de moderne cabrio skischoen. Met het ontwerp van de Raichle Flexon skischoen verandert hij het skischoen landschap voorgoed.

Waarom zijn de Flexon en de latere cabrio skischoenen zo’n succes?

Ondanks dat de focus, mede door de komst van de carveski en een andere skitechniek, verlegd is van het wedstrijd skiën naar de meer freestyle skiër is de flexon skischoen een klassieker gebleken.
Het succes van de cabrio skischoen is te danken aan meerdere goede eigenschappen. De belangrijkste is de progressieve flex. Hoe meer druk, of vorlage er wordt gegeven, hoe stijver ze worden. Maar ook de plaatsing van de schnallen en de externe tong waardoor de hiel goed wordt gefixeerd is een belangrijk aspect. Freestylers en park skiërs roemen voornamelijk de rebound en de demping. Bovendien kan de externe tong vervangen worden voor stijvere of meer flexibele varianten. Hierdoor is de skischoen gemakkelijk soepeler of stijver te maken. Deze eigenschap is medeverantwoordelijk voor de populariteit want er is geen overlap skischoen waarbij dat mogelijk is.

Voor de gemiddelde toeristische skiër zoals u en ik is vooral de gemakkelijke instap een groot voordeel. Dat lijkt misschien een futiliteit maar veel mensen hebben hier toch moeite mee.

De moderne flexon en de cabrio skischoen anno nu…

Ondanks de vele mogelijkheden, de flexibiteit en de ski-eigenschappen, zijn er niet veel merken die succesvol een cabrio skischoen op de markt hebben gebracht. Sterker nog, in 2010 introduceerde nota bene Nordica een lijn cabrio skischoenen onder de naam Ace of Spades. Het werd een pijnlijke en vooral kostbare flop. Zo erg zelfs dat een merk als bijvoorbeeld Atomic nooit meer (zeg nooit nooit 😉) een cabrio skischoen op de markt wil brengen.

De omzwervingen van de Raichle FlexonK2 Tom Wallisch Pro

Na dat Raichle na een succesvolle periode failliet ging (de toenmalige directeur kwam door een auto ongeluk om het leven) kwam de Flexon in handen van het kwakkelende Kneissl en is toen nog een korte periode op de markt gebracht als de Kneissl Flexon. Toen ook dat geen stand hield kocht het amerikaanse K2 de mallen uit de failliete boedel en bracht deze Flexon op de markt als Full Tilt.

De Full Tilt skischoen groeide uit tot de favoriete schoen in het freestyle circuit. Full Tilt werd zo succesvol dat K2, die inmiddels ook een succesvolle lijn skischoenen op de markt bracht, Full Tilt weer inlijfde en zo is Full Tilt vanaf seizoen 22/23 onder het K2 merk verder gegaan. K2 heeft de Flexon de (weinig zeggende) naam FL3X gegeven en beoogt met de inlijving van Full Tilt de cabrio schoen voor een breder publiek toegankelijk te maken. Hopelijk eindigt dat succesvoller dan het Nordica debacle, de tijd zal het leren…

Het succes van de Dalbello

Het Italiaanse familiebedrijf Dalbello die het gelijknamige skischoenmerk Dalbello maakt is misschien wel de succesvolste maker van een cabrio skischoen. De Krypton is al jaren een bestseller en ook een bootfitter lieveling. Waarom het Dalbello wel lukt een succesvolle cabrioschoen te maken ligt misschien in het feit dat de Raichle Flexon in de fabriek van Dalbello werd gemaakt. Misschien kennen zij net iets beter het geheim van de smit (of van Sven Coomer 😉).

Dalbello overlap vs cabrio skischoen

Instappen skischoen vastgezette enkelNog een bekende cabrio skischoen is de nieuwe generatie Strolz skischoenen. Waar in eerdere modellen het instappen soms lastig was heeft Strolz sinds een aantal jaar de constructie veranderd in een cabrio model.
Meer weten over de skischoenen op maat van Strolz? Kijk hier.

Bootfitter BLOG

Een uniek kijkje in de wereld van het bootfitten.

Pijn in voeten of scheenbenen? Maak een afspraak om pijnloos®
te skiën!