De skischoen tsunami.

Keuzestress in de Nederlandse skiwinkel.

Waar het vandaan komt of wie er mee is begonnen weet ik niet. Maar al jaren verbaas ik mij over de manier waarop skischoen tsunami de Nederlandse skiwinkels hun skischoenen ten toon spreiden: bijna zonder uitzondering wordt de gehele voorraad van de detaillist in de winkel uitgestald. Rijen van 10 á 15 meter lang bij drie meter hoog. En liefst nog dubbele dikke rijen zodat de linkerschoen er nog achter past.
Is het gemakzucht van de verkopers? Is het indruk willen maken? Of, zoals ik laatst hoorde: ‘wij laten graag zien dat wij een ruime keuze hebben!’. Maar een skischoen is geen modeartikel. Het is het belangrijkste onderdeel van een pijnloze skivakantie. Deze vorm van tentoonstellen noem ik een ‘skischoen tsunami’, met acute keuzestress tot gevolg.
Om deze keuzestress vervolgens te elimineren is er dan weer de 3D voetscanner uitgevonden!

En het kan zoveel beter. Met een eenvoudige aanpassing wordt het veel overzichtelijker. Voor zowel de verkoper als de klant zit er dan opeens een logisch systeem in de getoonde schoenen.

Een nuttige ‘bootwall’ naar Amerikaans voorbeeld.

Over Amerikaanse verkoopmethoden zijn boeken volgeschreven maar klanttevredenheid, service en het geven van US bootwall relevante informatie staan er hoog in het vaandel.
Een mooi voorbeeld daarvan vind ik de ‘ bootwall’  zoals de meeste skishops in de US deze hebben ingericht. De opstelling gaat uit van een logische opbouw van onder naar boven en van links naar rechts.
Naar boven toe staan de duurdere modellen en naar rechts toe, steeds een hogere flex-waarde. Deze opstelling is overzichtelijk, inzichtelijk en ondersteunt een duidelijke uitleg. Maar bovenal wordt de klant niet overvallen door een enorme hoeveelheid van modellen en merken.
In deze opstelling zal de verkoper wel even naar het magazijn moeten om de juiste maat op te halen maar dat is zoveel beter dan tegen de klant roepen: “maat 39 staat daar links aan het einde”. Bovendien heeft een goede verkoper de voeten al gemeten voor de klant en kan hij gericht een maat erbij halen.

De ‘no-bootwall’ oftewel lege wand: nog steeds het beste model.

Wij horen regelmatig:  “Huh…? Waar staan jullie skischoenen?”  De klanten die binnenkomen verwachten van een skischoenspecialist dat de schoenen tot aan het plafond zijn opgestapeld.  Soms is het ontbreken van de kleurige muur een kortstondige teleurstelling die snel verdwijnt als we de skischoenloze-muur uitleggen.

Bij ‘no boots on the wall’  gaan we uit van de klant. Eigenlijk staan zijn of haar voeten centraal. Wij bij no boot wallDutchBootFitter werken al jaren zo. We beginnen met een assessment waarin we het skiniveau, het ‘pijnlijke-voeten-verleden’  en de verwachtingen voor de nieuwe schoenen mee in overweging nemen. Vervolgens doen we een aantal biomechanische testjes, meten de voet en bepalen we het voettype. Pas als dat allemaal in kaart is gebracht kiezen wij de juiste schaal (schoentype) en komt deze uit de grote kast tevoorschijn. Deze schoenkeuze is behoorlijk rigide. Als men toch een ander kleurtje wil of hetzelfde model als de vriend(in) wil dan kan dat uiteraard maar niet bij ons! Wij laten ons dan ook niet leiden door voetscanners of andere technologische snufjes.

Het ‘no boots on the wall’ principe is misschien een tikkeltje saai maar uiteindelijk gaat het om de best passende skischoen. En vergeet niet, pijnloos skiën is alles behalve saai!