Pijnloos fietsen
Voetklachten van skiërs hebben overeenkomsten met die van wielrenners: kramp, een branderig gevoel onder de voet, gevoelloze tenen, gewrichtsklachten etc.
Maar er zijn ook verschillen: hielklachten komen bijvoorbeeld veel minder voor. Tijdens het fietsen wordt een groot deel van de trapkracht overgebacht op de bal van de voet. En juist op deze hoogte zit een belangrijk gewricht dat als deze krachten moet verwerken. In veel gevallen kunnen wij problemen oplossen door de schoen aan te passen ofwel een speciaal ontwikkelde wielrenzool te plaatsen. (zie onder)
Bont fietsschoenen
Daarnaast leveren wij thermoplastisch vervormbare Bont wielrenschoenen. Alle Bont wielrenschoenen worden met de hand gemaakt. Voor een optimale pasvorm en comfort worden ze in onze oven verhit to 70 graden C. en daarna aan uw voet aangepast. (thermoplastisch vervormbaar) Deze Bont wielrenschoenen leveren wij in vier uitvoeringen: Bont Vaypor, Bont Vaypor XC, Bont Vaypor+ en Bont A-Two.
Bont Vaypor | ![]() |
Handgemaakte, ultralichte raceschoen. |
Binnenkant: suede met high density memory foam | ||
Maten: 36 t/m 50 en drie breedtematen | ||
Zool: 3,6 mm, thermoplastisch vervormbaar voetbed. | ||
Vervangbare zoolbeschermers | ||
Gewicht: 240 gram | ||
Sluiting: vervangbare micro-instelbare gesp + klittenband | ||
Ook verkrijgbaar in leer! | ||
Bont Vaypor + | ![]() |
|
Handgemaakte ultralichte raceschoen van koolstofvezel. | ||
Binnenkant: high density memory foam | ||
Maten: 36 t/m 50 en drie breedtematen | ||
Zool: 3,6 mm, thermoplastisch vervormbaar voetbed. | ||
Vervangbare zoolbeschermers | ||
Gewicht: 225 gram | ||
Sluiting: Duo dial met vervangbare kevlar draad | ||
Bont A-Two | ![]() |
|
Handgemaakte, zeer stijve raceschoen van koolstofvezel en glasvezel. | ||
Binnenkant: high density memory foam, niet-poreus microfiber | ||
Maten: 36 t/m 50 en drie breedtematen | ||
Zool: 3,6 mm, thermoplastisch vervormbaar voetbed. | ||
Vervangbare zoolbeschermers | ||
Gewicht: 240 gram | ||
Sluiting: vervangbare micro-instelbare gesp + klittenband | ||
![]() |
![]() |
De meeste wielrenschoenen hebben de vorm van een normale schoen. Bont wielrenschoenen zijn zo ontworpen dat het de anatomie van de voet volgt. Met andere woorden: het stelt de voet in staat zo natuurlijk mogelijk te bewegen. |
Door de ondersteuning van de voorvoet worden problemen als gevolg van pronatie en supinatie geëlimineerd. Hierdoor worden blessures aan de knie en onderrug voorkomen. |
![]() |
![]() |
De druk die ontstaat bij het trappen wordt zo veel mogelijk over de gehele voet verdeeld. Bovendien zorgt de ondersteuning van de voetboog ervoor dat een optimale positie wordt gecreëerd voor de benen. (zie hieronder) |
De anatomisch gevormde hielkuip zorgt voor de juiste ondersteuning zonder dat de schoen overdreven strak moet worden aangetrokken. Dit resulteert in meer comfort en een onbelemmerde bloedstroom in de voeten. |
DutchBootFitter Velo-zolen: inlegzolen voor wielrenschoenen
Wij leveren speciaal voor de wielersport ontwikkelde Velo-zool, welke een veelvoud aan blessures en spier- en gewrichtsproblemen kunnen voorkomen.
De meerderheid van alle mensen heeft een zogenaamde ‘voorvoet varus’. Dit betekent dat er onevenredig veel kracht wordt uitgeoefend op de buitenkant van de voeten waardoor de binnenkant omhoog getild wordt. In het dagelijks leven zullen de meeste mensen hier weinig last van ondervinden. Tijdens het fietsen kan een voorvoet varus echter voor enorme problemen zorgen.
![]() Voorvoet varus Komt voor bij 87% van de mensen. De binnenkant van de voet wordt opgetild Voorvoet valgus Komt voor bij 9% van de mensen. De buitenkant van de voet wordt opgetild. |
![]() |
Doordat er bij neerwaartse pedaaldruk teveel kracht op de buitenkant van de voet komt te staan wordt de knie naar binnen (richting de fiets) geduwd. Bij de opvolgende opwaartse beweging zal de knie weer naar buiten worden geduwd. Zodoende ontstaat er een continue horizontale beweging van de knie en een roterende beweging van het onderbeen. Door het gebruik van de Velo-zool wordt de voet in de neutraalpositie gezet. Hierdoor maken de benen een nagenoeg rechte beweging. Omdat de trapkracht uitsluitend verticaal gebruikt wordt, worden blessures voorkomen. Bovendien gaat er geen energie verloren aan de onnodige horizontale beweging van de knie. |