De acht meest voorkomende skischoen problemen:

  • Blauwe_Teen

    Probleem: De zesde teen. Of beter gezegd: een kneuzing net achter de kleine teen.
    Oplossing:
     Voet stabiliseren met een voetbed. Daarna de buitenschoen uitfrezen of uitdeuken met speciaal gereedschap.

  • Brede_voet

    Probleem: Te smalle schoenen kunnen leiden tot helse pijnen aan de zijkant van de voet.
    Oplossing: Overweeg een skischoen met een bredere leest of, indien mogelijk, strek en frees de buitenschoen.

  • Fabrieks_zooltjes

    Probleem: Fabriekszooltjes veroorzaken kramp of een branderig gevoel onder de voet.
    Oplossing:  Goede (handgemaakte) zooltjes zijn net zo belangrijk voor een goede ‘bootfit’ als de juiste schoenkeuze. Deze helpen uw voet te stabiliseren en voorkomen zo 80% van alle problemen. Koop een paar zooltjes en ook uw skitechniek zal verbeteren.

  • Grote_kuiten

    Probleem: Grote, dikke of lage kuiten.
    Oplossing: Verwijder de spoiler, als die er is. Verzet de schnallen naar de laatste stand. Neem foam weg uit de schacht van de binnenschoen.

  • Scheebbeen_pijn

    Probleem: Scheenbeenpijn, een zeer pijnlijk gevoel in het scheenbeen. Veroorzaakt door onevenredige druk.
    Oplossing: Een hiellift zal helpen de druk te verlichten. De bootfitter zal altijd de dorsiflexie (rugwaartse buiging van de voet) meten en zodoende de hoogte van de hiellift bepalen. Ook een speciale gel-tong kan verlichting brengen.

  • Probleem: Nadat de binnenschoen is ingeskied komt u erachter dat uw skischoenen te groot zijn.
    Oplossing: Koop kleinere schoenen. Het voelt in het begin misschien strak aan maar de binneschoenen zullen na verloop van tijd oprekken. Pas skischoenen altijd met een ‘shell-fit’ (zie elders op deze site).

  • Probleem: Druk op het enkelbot aan de binnenzijde van de voet wordt veroorzaakt door overmatige pronatie (naar binnen kantelen).
    Oplossing: Op maat gemaakte correctie zooltjes, eventueel in combinatie met uitfrezen.

  • Probleem: Overmatige druk op de hiel veroorzaakt hielpijn en kan zelfs leiden tot een vergroeing.
    Oplossing: Een holte frezen in de ‘heelcup’ en de binnenschoen met foam padding fixeren.

Skischoen kooptips Top10

  1. Luister niet naar vrienden en kennissen!
    De juiste keuze voor skischoenen is niet alleen afhankelijk van uw skiniveau maar ook van de vorm van uw voet en been. Dit betekent dat de ‘superschoen’ van een vriend(in) uw nachtmerrie kan worden!
  2. Ga als het rustig is
    Ga naar de skiwinkel als het rustig is. Dus niet op koopavond of zaterdag. Denk eraan dat uw voeten wel tot een halve maat kunnen opzwellen na een halfuur skiën. Ga dus bij voorkeur in de middag of na een lichamelijke inspanning.
  3. Neem de tijd, veel tijd
    Veel te veel skiërs nemen te weinig tijd voor de aanschaf van skischoenen. Het duurt eerder minuten dan uren. Plan het bezoek bewust, neem de tijd en ga zonder de kinderen. U moet veel verschillende soorten en merken passen.
    Als u denkt het juiste paar te hebben gevonden, loop dan nog eens een kwartiertje met uw schoenen door de winkel. Maak herhaaldelijk kniebuigingen om uw voeten ‘te zetten’ en het schuim van de binnenschoen te vormen.
  4. Maak van uw keuze een afvalrace
    Probeer verschillende modellen en ook verschillende maten van hetzelfde model. Herhaal dit voor verschillende merken. Pas de schoenen altijd aan beide voeten. Houd het beste paar schoenen steeds bij u en laat deze het opnemen tegen een ‘nieuwkomer’.
  5. Te groot: groot probleem
    Veel mensen kopen hun skischoenen te groot. Begrijpelijk want goed passende schoenen voelen krap als ze nieuw uit de doos komen. Ze kunnen ook heel strak blijven voelen gedurende de eerste paar dagen skiën. Geen zorgen. Moderne binnenschoenen zullen zich na een paar afdalingen vormen naar een comfortabel niveau. Het kopen van een skischoen die te groot is kan echter pijnlijk zijn en leiden tot blessures. In extreme gevallen kan dit leiden tot enkelverstuikingen en botbreuken. Te grote skischoenen belemmeren goed skiën en vergroten de vermoeidheid. U heeft te veel ‘rücklage’ (achterover leunen) en probeert krampachtig met uw tenen grip te krijgen. U spant uw bovenbeenspieren en hamstrings bovenmatig om stabiliteit en controle te houden.
  6. Het belangrijkste: goed passende schaal: doe een SHELLFIT
    Een bootfitter kan gemakkelijk de buitenschaal van een skischoen uitfrezen, stretchen etc. Maar het is het beste om dit tot een minimum te beperken.
    Om de juiste maat te vinden doet u het volgende: verwijder de binnenschoen en zet uw voet in de schaal. Schuif uw voet naar voren totdat uw grote teen de voorkant raakt. Één à anderhalve vinger tussen de hiel en de schaal geeft u een goede pasvorm als de binnenschoen weer in de skischoen zit. Ervan uitgaande dat er geen andere delen van je voet de schaal raken. Is dit toch het geval dan kiest u een ander model.
  7. Kijk uit voor ingekorte binnenschoenen
    Als een skischoen een goed passende schaal heeft (zie hier boven), maar ongewoon strak aanvoelt als de binnenschoen weer in de buitenschoen zit dan heeft u misschien te maken met een ‘ingekorte binnenschoenen’. Fabrikanten maken een kleine ruimte tussen de teen van de binnenschoen en de buitenschoen om te voorkomen dat de binnenschoen verfrommeld als deze weer in de buitenschoen wordt geschoven. Sommige binnenschoenen komen soms een halve tot een centimeter korter dan de buitenschaal uit de fabriek!
    Dit is helaas moeilijk te herkennen dus wees er alert op.
  8. De manchet of schacht is belangrijk
    Skischoenen hebben hoge manchetten om nog een andere reden dan alleen de sneeuw buiten te houden. Studies tonen aan dat de manchet van cruciaal belang voor het besturen van uw ski’s. U skiet met een grotere stabiliteit en meer vertrouwen als de skischoen de contouren van het onderbeen zonder speling volgen.
    De manchet moet stevig om uw onderbeen sluiten. De schnallen moetenladder ergens tussen het begin en de helft van de ‘ladder’ worden gesloten (denk eraan: binnenschoenen zullen zich vormen in de tijd) Als je in de buurt van het einde van de ladder komt dan kan de schaal vervormen en de eigenschappen van de skischoen aantasten. Vergeet niet de micro-instellingen van de schnallen te gebruiken.Net zo belangrijk als beencontact is de hoek van de manchet ten opzichte van uw skelet. Als de manchethoek (canting) niet uw onderbeen volgt, zullen uw ski’s niet plat op de sneeuw glijden. Dit geeft problemen met controle over uw ski’s.
    cantingOngeveer 75% van de mensen heeft in meer of mindere mate last van x-benen of o-benen. Het is bijna onmogelijk om een evenwichtige houding in de skischoenen te hebben zonder de canting aan te passen. Zorg bij de keuze van uw skischoen dat u de canting kunt instellen! Lees hier meer over canting.
  9. Pas op voor de maatvoering van de fabrikant
    Gebruik maatvoering op de skischoen enkel als leidraad. Net zoals bij gewone schoenen kan deze variëren per merk.
    Belangrijk
    Kies bij voorkeur een halve maat !:
    Skischoen fabrikanten maken in de regel één maat buitenschaal per maat. Bijvoorbeeld: maat 29 en 29,5 zitten in dezelfde buitenschoen van 337mm. Dit betekent dus dat de binnenschoen van maat 29 eigenlijk in een te ruime buitenschoen zit. U kunt zich voorstellen dat in de loop der tijd deze binnenschoen, ten gevolge van het comprimeren van het foam, wijder wordt en dus al het ware ‘uitlubbert’. Gevolg: de skischoen wordt eigenlijk te groot.
  10. Als je wilt kijken of je hak goed gefixeerd zit, probeer dan niet op je tenen te gaan staan. Dit is zinloos en je zult bijna altijd loskomen.
    Ga daarentegen in vorlage staan om de fixatie te beoordelen.
  11. Neem uw skischoen aankoop serieus
    Onderschat het mijnenveld van het kopen van skischoenen niet. Laat u niet verleiden tot koopjes uit een willekeurige folder. Dit is waarschijnlijk het meest ingewikkelde sportattribuut dat u ooit zult aanschaffen. Maak een bewuste keuze en investeer in pijnloze skivakanties in de toekomst.
 
 
 

Sinds het aanpassen van mijn skischoenen begin vorig jaar ben ik 3 keer in Oostenrijk geweest en heb ik geen last meer van “mijn zesde teen”.
Dit is echt een verademing.
Jon Petter Olsen
Schijndel

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

…naar boven.